ƒо питанн¤ про специф≥ку п≥дготовки студент≥в музично-навчальних заклад≥в за фахом Ђестрадний вокалї  

Masters degree candidate OGPU
Osetrov Y.O.

The article deals with the considering the questions of preparation of the music teachers, capable of exercising leadership of the schoolchildrenТs variety singing; the specific requirements for the content of instruction are argued; basing of the of disciplines, directed toward comprehensive forming of the psychological, artistic and aesthetic, performer qualities of the future specialists, who specialize in the field of variety vocal.

јсп≥рант ќƒѕ” ≥м.  .ƒ. ”шинського
ќсетров ё. O. г.ќдеса

ѕроблема п≥дготовки студент≥в музично-навчальних заклад≥в до викладанн¤ естрадного вокалу в останн≥ дес¤тир≥чч¤ набуваЇ все б≥льшоњ актуальност≥. ÷е по¤снюЇтьс¤ тим, що, з одного боку, серед школ¤р≥в та юнацтва поширюЇтьс¤ пот¤г до естрадного сп≥ву: при школах та будинках дит¤чоњ творчост≥ пост≥йно зб≥льшуЇтьс¤ чисельн≥сть гуртк≥в естрадно-виконавчого напр¤мку, д≥ти все б≥льш активно залучаютьс¤ мас-мед≥а до участ≥ в музичних шоу-програмах. « ≥ншого боку Ц п≥дготовка кер≥вник≥в-виховател≥в даного напр¤му у спец≥ал≥зованих навчальних закладах стала розповсюджуватись лише у останнЇ дес¤тир≥чч¤, ≥ на цей час чисельн≥сть педагог≥чних кадр≥в в≥дпов≥дного фаху не в≥дпов≥даЇ попиту.
—ьогодн≥ в≥дкрито естрадн≥ в≥дд≥ли, напр¤мки ≥з спец≥ал≥зац≥њ Ђестрадний вокалї у багатьох коледжах та ¬Ќ«, в≥дпов≥дно розроблюютьс¤ ≥ навчальн≥ плани, програми. —творюютьс¤ методичн≥ розробки, присв¤чен≥ окремим питанн¤м у галуз≥ навчанн¤ естрадному сп≥ву. ¬иникають р≥зноман≥тн≥ п≥дходи до розвитку естрадно-сп≥вацьких можливостей виконавц≥в, ¤к, наприклад, метод Ђ≥нструментального вокалуї, створений у ƒержавн≥й класичн≥й академ≥њ ≥м. ћаймон≥да, м. ћосква [ћ.  оробкова, —.ѕанова]. ”св≥домлюЇтьс¤ в методичних розробках набутий досв≥д навчанн¤ естрадному сп≥ву [≤. ≤саЇва, ≈.ё.Ѕелоброва, Ќ.«.—копець], розгл¤даютьс¤ проблеми вихованн¤ музичного смаку виконавц≥в [¬.ћозогот, ј.ћолчанов, ¬. —иров], особливост≥ використанн¤ техн≥чних засоб≥в у процес≥ п≥дготовки сп≥вака до публ≥чного виступу [ј. ар¤г≥на, ¬.ћельниченко] тощо.

¬т≥м, значна частка питань, що стосуютьс¤ виконавськоњ п≥дготовки майбутн≥х викладач≥в естрадного сп≥ву, на цей час висв≥тлена досить фрагментарно. “ак, недостатньо розроблен≥, на наш вигл¤д, питанн¤ методики формуванн¤ вокально-естрадних навичок, майже не розгл¤дались проблеми спор≥дненост≥ та розб≥жност≥ естрадного сп≥ву та класичних сп≥вацьких навичок, потребують детального досл≥дженн¤ особливост≥ художньо-смаковоњ п≥дготовки виконавц≥в до естрадно-сп≥вацькоњ д≥¤льност≥ тощо. ¬се це по¤снюЇ актуальн≥сть теми даноњ статт≥.
ћета нашоњ роботи Ц обірунтуванн¤ шл¤х≥в та метол≥в п≥двищенн¤ ¤кост≥ виконавськоњ п≥дготовки майбутн≥х викладач≥в естрадного вокалу.
јнал≥з л≥тератури та практики зан¤ть естрадним вокалом показав, що поширеним Ї у¤вленн¤ про те, що специф≥ка вокальноњ п≥дготовки наст≥льки особлива, що студент≥в, ¤к≥ мають бажанн¤ спец≥ал≥зуватись у даному напр¤мку, потр≥бно залучати до естрадного сп≥ву з перших крок≥в њх навчанн¤. ” той же час узагальненн¤ прогресивного педагог≥чного досв≥ду та власн≥ спостереженн¤ за процесом вокального розвитку сп≥вак≥в у галуз≥ естрадного вокалу дають п≥дставу стверджувати, що м≥ж класичним та естрадним видами виконавства, попри всю њх розб≥жн≥сть, не ≥снуЇ антагон≥зму. « цього погл¤ду п≥дготовка фах≥вц≥в-естрадник≥в повинна зд≥йснюватись на основ≥ поЇднанн¤ базовоњ класичноњ вокальноњ п≥дготовки та формуванн¤ (на њх основ≥) специф≥чних навик≥в звукоутворенн¤, особливих виконавських прийом≥в, а також додатково - знань та ум≥нь щодо використанн¤ сучасних нос≥њв музичноњ ≥нформац≥њ та техн≥чних засоб≥в, ¤к≥ Ї обовТ¤зковими дл¤ естрадного сп≥ву.
«авд¤ки такому поЇднанню навчальний процес будуЇтьс¤ у д≥алектичн≥й Їдност≥ процесу формуванн¤ загальних базових сп≥вацьких вм≥нь та специф≥чно-естрадних навичок. ¬ажливим на цьому шл¤ху ¤вл¤Їтьс¤ уточненн¤ загальних та особливих компонент≥в навчанн¤ у процес≥ вихованн¤ фах≥вц¤ в≥дпов≥дного проф≥лю. «агальним Ї, на наш погл¤д, те, що ≥ класичний вокал, ≥ естрадний сп≥в виконують властив≥ вс¤кому виду мистецтва функц≥њ: виховн≥, гедон≥стичн≥, виражальн≥, розважальн≥ тощо [7].
ўе одним важливим аспектом ц≥Їњ проблеми Ї сп≥вв≥дношенн¤ технолог≥њ класичноњ та власне естрадноњ манер виконанн¤. ¬иход¤чи ≥з признанн¤ важливост≥ загально-музичноњ та специф≥чно-естрадноњ виконавчоњ д≥¤льност≥, ми вважаЇмо, що формуванн¤ специф≥чних навик≥в естрадного сп≥ву повинно в≥дбуватись на баз≥ класичноњ вокальноњ п≥дготовки. ѕроцес вихованн¤ сп≥вака у цьому випадку поЇднуЇ у соб≥ м≥цн≥ та ірунтовно в≥дпрацьован≥ навики вокального диханн¤, звукоутворенн¤, вм≥нн¤ в≥дтворювати форму, арх≥тектон≥ку твору тощо. ћи спираЇмось при цьому на чисельн≥ та ¤скрав≥ приклади св≥тових ≥ в≥тчизн¤них естрадних Ђз≥рокї, вокальна п≥дготовка ¤ких в≥дпов≥даЇ вс≥м вимогам виконанн¤ класичноњ серйозноњ музики. Ќаведемо так≥ ≥мена, ¤к ян √илан, ‘ред≥ ћеркур≥, ”≥тн≥ ’''юстон, ћусл≥м ћагомаЇв, ќлександр ѕономарьов, ќлександр √радський, ћикола Ѕасков: ц≥ виконавц≥ волод≥ють повним сп≥вочим д≥апазоном, вокальною техн≥кою, ≥, присв¤тивши себе вин¤тково Ђлегк≥йї музиц≥, дос¤гли широкого визнанн¤ не у останню чергу завд¤ки своњм вокальним можливост¤м.
¬ той же час, пор¤д ≥з родинними базовими навичками та вм≥нн¤ми класичного й естрадного вокалу, у естрадному сп≥в≥ ≥снують особлив≥ прийоми, ¤к≥ використовуютьс¤ дл¤ наданн¤ специф≥чних вид≥в звучанн¤ голосу. ÷е, наприклад, сп≥в на при-диханн≥, рецитац≥¤ у мовному рег≥стр≥, лемент (крик), шеп≥т, п≥дкреслено ритм≥зоване диханн¤, ¤к≥ практично в≥дсутн≥ в академ≥чному сп≥в≥. ¬ умовах активних, нер≥дко Ц танцювальних рух≥в на сцен≥, виникають особлив≥ вимоги, наприклад, до диханн¤, бо потребуЇтьс¤ не т≥льки добре поставлене сп≥воче диханн¤, а ≥ навички утриманн¤ великоњ к≥лькост≥ пов≥тр¤ та особливоњ техн≥ки його розпод≥лу(ћадонна, јгилера).
” звукоутворенн≥ також ≥снуЇ взаЇмозвТ¤зок м≥ж класичною основою та специф≥чн≥стю естрадноњ техн≥ки. Ѕазу при цьому складають таки вимоги, ¤к: висока позиц≥¤, округлий звук, використанн¤ резонатор≥в, активна артикул¤ц≥¤, звук на опор≥. ѓх естрадна специф≥ка про¤вл¤Їтьс¤ у тому, що сп≥в в≥дбуваЇтьс¤ на б≥льш в≥дкритому звуц≥ (≥нколи в≥н нав≥ть наближаЇтьс¤ до циганськоњ манери сп≥ву), використанн¤ декламац≥йно-розмовного типу ≥нтонуванн¤, або, б≥льш специф≥чного дл¤ рок-виконавц≥в, так званий екстремальний вокал ("grawling", "scream"). ¬ естрад≥ припустима, на в≥дм≥ну в≥д класичного вокалу, ≥ певна р≥знобарвн≥сть тембру. ќсобливим прийомом естрадного сп≥ву Ї також звукобудуванн¤ при Ђштучному не змиканн≥ї та прийом сп≥ву - "розщепленн¤", при ¤кому до чистого звуку дом≥шуЇтьс¤ в≥дома частка ≥ншого звуку, що нер≥дко представл¤Ї ≥з себе немузичний звук, тобто шум розщепленн¤, ¤ке допомагаЇ виконавц¤м знаходити нов≥ тембральн≥ фарби (це, наприклад, виконавц≥ ¬олодимир ѕресн¤ков,  ай ћетов, професор Ћебединський).
Ќайб≥льш ¤вн≥ та значущ≥ розб≥жност≥ м≥ж цими видами вокального виконавства повТ¤зують ≥з типовими жанрами, ≥з образним зм≥стом та ≥з характером музичних твор≥в. “ак, ¤кщо дл¤ класичних твор≥в типовим Ї розмањтт¤ жанр≥в, форм, характер≥в, то дл¤ естрадноњ творчост≥ типовим жанром Ї п≥сн¤, а типове зм≥стовне коло Ї в≥дносно вузьким: це особист≥сн≥, нав≥ть ≥нтимн≥ почутт¤ та переживанн¤. “ому дл¤ Ђлегкоњї, естрадноњ музики типовими ≥ майже Їдиними типами образност≥ Ї л≥ричний та л≥рико-драматичний.
—пециф≥чним Ї також те, що, на в≥дм≥ну в≥д аналог≥чних твор≥в класичного типу, естрадний виконавець в≥дтворюЇ ц≥ образи перед слухачем в≥д власного ≥мен≥, н≥би то ототожнюючи себе ≥з героЇм твору. ¬≥рог≥дно, таке положенн¤ повТ¤зане з тим, що сп≥ваки нер≥дко стають ≥ авторами своњх твор≥в. ÷е ≥ легендарн≥ англ≥йськ≥ групи й сп≥ваки: ДBeatlesФ, ДRolling stonesУ, Sting ≥ в≥тчизн¤н≥ виконавц≥, так≥, ¤к ј.Ћорак, ».Ѕ≥лик, ќ.ѕономарьов, та ≥нш≥. «ауважимо, що цей р≥зновид творчого сп≥лкуванн¤ ≥з слухачами потребуЇ в≥д сп≥вака комплексу особист≥сних ¤костей, психолог≥чних властивостей виконавц¤, ум≥нн¤ вт≥лити п≥сенний образ, повести певне коло слухач≥в за собою в ту чи ≥ншу сферу почутт≥в ≥ емоц≥й за рахунок своЇ внутр≥шньоњ енергетики, зд≥бност≥ до особист≥сно-колективного, творчого сп≥лкуванн¤ п≥д час концерту. ÷е ставить ≥ в≥дпов≥дн≥ завданн¤ щодо вокально-сцен≥чноњ п≥дготовки виконавц¤ у сукупност≥ ≥з артистичною майстерн≥стю, готовн≥стю до ≥мпров≥зац≥йност≥, до створенн¤ свого ≥ндив≥дуального стилю сцен≥чноњ повед≥нки та сп≥лкуванн¤.
—пециф≥чн≥сть естрадного виконанн¤ пол¤гаЇ також у площин≥ визначенн¤ мети своЇњ д≥¤льност≥: дл¤ естрадного сп≥вака Ї природним бажанн¤ дос¤гти усп≥ху у широкого кола публ≥ки, що нер≥дко породжуЇ прагненн¤ справити на нењ враженн¤ за вс¤ку ц≥ну, вступаючи у протир≥чч¤ ≥з вимогами смаку, стилю, сцен≥чноњ культури, в результат≥ чого нав≥ть талановитий сп≥вак стаЇ приреченим на швидке забутт¤. ¬ той же час в≥дом≥ чисельн≥ випадки надзвичайно вдалого поЇднанн¤ широкоњ попул¤рност≥ виконавц¤ ≥з високою художньою ¤к≥стю та смаком, завд¤ки чому кращ≥ виконавц≥, ¤к, наприклад, —оф≥¤ –отару, “ањс≥¤ ѕовал≥й, ¬олодимир √ришко, витримали випробуванн¤ часом.
Ќе менш важливим Ї ≥ вплив на процес становленн¤ особистост≥ майбутнього сп≥вака загального художнього, музично-естетичного розвитку студент≥в: всеб≥чна та спец≥ал≥зована п≥дготовка маЇ спри¤ти збагаченню духовного св≥ту виконавц¤-майбутнього вчител¤, ≥ в той же час - забезпечити оволод≥нн¤ ним технолог≥њ естрадно-сп≥вацького ≥нтонуванн¤. ÷е дасть змогу студенту в майбутньому протисто¤ти розмањттю негативних музичних вражень, ¤к≥ оточують сучасне молоде покол≥нн¤.
ќдним ≥з надзвичайно важливих питань у дос¤гненн≥ широкоњ попул¤р- ност≥ сп≥ваком при умов≥ його в≥дпов≥дност≥ вимогам смаку, Ї питанн¤ репертуару, тобто - поЇднанн¤ його художнього ¤кост≥, ¤скравост≥ та в той же час Ц доступност≥ дл¤ масового слухача. “аке положенн¤, у свою чергу, диктуЇ певн≥ вимоги до ≥нтонац≥йноњ основи музичних твор≥в. ќдн≥Їю ≥з суттЇвих в≥дм≥нностей музичного мовленн¤ у естрадному репертуар≥ Ї його простота, виразн≥сть та сп≥вуч≥сть мелод≥њ, в≥дносно невеликий д≥апазон, легка дл¤ сприйн¤тт¤ гармон≥чна основа. —аме доступн≥сть музично-виразних засоб≥в ≥ спри¤Ї запам`¤товуванню, уп≥знаванню твору, робить його попул¤рним серед широкоњ публ≥ки. јле повторне використанн¤ типових ≥нтонац≥й нер≥дко призводить до того, що автори п≥сень н≥бито балансують м≥ж банальним та ориг≥нальним, розповсюдженими та ≥ндив≥дуал≥зованими ≥нтонац≥йними образами, м≥ж розповсюдженими шаблонами та пошуком нових або особливим чином поданих ≥нтонац≥й. ” числ≥ останн≥х Ц пошук нових гармон≥чних сполучень, ритм≥в, аранжуванн¤ забутих мело -д≥й, використанн¤ прикордонних можливостей голосу, наприклад - лементу, фальцету, а також пошуки техн≥чних можливостей збагаченн¤ звучанн¤, ≥нновац≥йних прийом≥в звукоутворенн¤, ≥нколи нав≥ть запозичених ≥з ≥нших культурних традиц≥й.
«ауважимо, що використанн¤ останн≥х прийом≥в може стати д≥йовим лише у раз≥ њх орган≥чного присвоЇнн¤, що потребуЇ заглибленн¤ виконавц¤ у в≥дв≥дний прошарок культури. “ак, засвоюючи навики декламац≥йного ≥нтонуванн¤, що проникли у в≥тчизн¤ну естраду у значн≥й м≥р≥ п≥д впливом французького шансону, важливо, щоб майбутн≥й викладач усв≥домлював би њх звТ¤зок ≥з традиц≥¤ми французького театру, його п≥днесеноњ мелодекламац≥њ, у т≥сному звТ¤зку ≥з ¤коњ виросла французька естрада, ≥з специф≥кою французькоњ орфоеп≥њ тощо.


ѕродолжение

Hosted by uCoz